TOGG Sedan Modelinde Heyecan Verici Gelişme! Gecikmenin Sebebi Açıklandı
Türkiye'nin yerli üretimi TOGG, sedan versiyonunu da satışa sunmaya hazırlanıyor. T10F'nin piyasaya sürülmesi planlanan tarihi Eylül 2025 olarak belirlense de, yeni gelişmelerle bu tarih değişebilir. Otomobilin lansman gecikmesinin nedenleri de gün yüzüne çıkmaya başladı. Detaylar için okumaya devam edin...

TOGG’un heyecanla beklenen T10F sedan modeli, 2024 yılının başlarında CES fuarında tanıtıldı ve 600 km’ye kadar ulaşabilen menzili ile çekici fastback tasarımı sayesinde büyük bir ilgi uyandırdı. Yaz aylarında T10F modelinin satışa sunulması planlansa da, bu konuda henüz resmi bir onay verilmedi. Bu belirsizliğin, aracın batarya tedarikindeki stratejik planlamalarla bir bağlantısı olabileceği düşünülüyor. Hatta, sedan modelin beklenmedik bir sürpriz ile piyasaya sürülebileceği yönünde yorumlar da yapılmakta.

YERLİ BATARYA HEDEFİ!
TOGG ve Farasis iş birliğiyle oluşturulan Siro Temiz Enerji, 2023 yılında Gebze’de batarya modül ve paket üretimine başladı. Bu çalışmalar neticesinde, T10X modelinin yerlilik oranı %51’den %72’ye çıkarıldı. Ancak, "yerli batarya" olarak adlandırılabilecek hücre üretiminin başlaması için Gemlik’teki fabrikanın tamamlanması bekleniyor. Siro’nun 2024 sonlarına kadar ilk aşamasını bitirmeyi ve 2026’da hücre üretimine geçmeyi hedeflediği biliniyor. Bu aşama tamamlandığında, TOGG araçlarının batarya hücreleri Türkiye'de üretileceği ve yerlilik oranının %90'ın üzerine çıkabileceği öngörülüyor.

DAHA YAKIN HEDEF TAKVİMLERİ
Ancak, bu geçiş süreci tamamlanmadan önce T10F'in, Türkiye'de üretilen modül ve paketlerden oluşan kısmen yerli bir batarya sistemi ile piyasaya sürülme ihtimali bulunuyor. T10F’in gecikmesinin ardında üretim takvimine yönelik teknik planlamaların etkisi olduğu düşünülüyor. Fakat, yerli batarya hücresinin sedan modelle aynı zaman diliminde üretime geçmesi büyük bir sürpriz yaratabilir. Bu iddianın destekleyen en önemli unsur ise, yerli batarya hücrelerinin üretim planlamasının, sedan modelin lansman tarihiyle sıkı bir takvim içinde yer alıyor olması.

ÖNEMLİ ORTAKLIKLAR
Bu konuda Tgrthaber.com’a açıklamalarda bulunan Türkiye Gazetesi otomotiv editörü Ali Çelik, Farasis’in dünyanın en önemli batarya üreticilerinden biri olduğunu belirterek; “Eylül 2021’de kurulan Siro’nun operasyonlarının, TOGG ve Farasis Energy'nin eşit ortaklıkla oluşturulan bir marka tarafından yürütüldüğünü biliyoruz. Şirket kurulduğundan kısa bir süre sonra, Cumhurbaşkanlığı Kararı ile ‘Proje Bazlı Devlet Yardımı’ desteği aldı. Bu karar doğrultusunda Siro’ya, TOGG Teknoloji Kampüsü’nün yanı başında 607 bin metrekarelik arazi tahsis edildi.” şeklinde konuştu.

Sonrasında Gebze'de bulunan Batarya Geliştirme Merkezi'nde modül ve paket üretimi için çalışmalara başlayan Siro, Gemlik'teki seri üretim hatlarının kurulumu da gerçekleştirdi. Ağustos 2022'de batarya prototip testlerinin ardından özel batarya homologasyonu tamamlandı.

Ocak 2023 itibarıyla T10X modeli için Farasis Energy’nin en güncel teknolojisine sahip Li-Ion NMC batarya modülü ve paketlerinin üretimine geçildi. Sıradaki hedef ise batarya hücrelerinin yerli üretimidir. Bunun için belirlenen tarih ise 2026’dır.” ifadesini kullandı.

CEP TELEFONUNDAN SAVUNMA SEKTÖRÜNE
Bu süreç sayesinde Siro’nun entegre bir enerji depolama üreticisi haline geleceğini söyleyen Çelik; “Siro yalnızca TOGG'a üretim yapmakla kalmayacak, ayrıca global ölçekteki tüm elektrikli araç üreticileri için potansiyel bir müşteri konumunda olacak. TOGG CEO’su Gürcan Karakaş’ın geçtiğimiz bir toplantıda bu konuyu detaylı bir şekilde ele aldığı bilgisi mevcut. Şu anda birçok firma ile anlaşma sağladıklarını ancak ticari gizlilik nedenleriyle bunları paylaşamadıklarını biliyoruz. Öte yandan, Siro elektrikli araçların yanı sıra, dizüstü bilgisayarlardan cep telefonlarına, sahra telsizlerinden savunma sanayisindeki insansız deniz araçlarına kadar bataryaya ihtiyaç duyan pek çok alanda yerli üretim ve yazılım sunacak.” dedi.

MERCEDES’İN BATARYASINDA FARASİS İŞİ VAR
TOGG ile ortaklık yapan Farasis Energy (Ganzhou) Ltd.'nin ardından gelen Farasis Energy Inc., 2002 yılında ABD'de faaliyete geçirildi. Yüksek enerji yoğunluğuna sahip Li-ion pillerle tanınan Farasis, Çin ve Avrupa'da büyümesini sürdürerek, üç küresel Ar-Ge merkezi ve 5000'den fazla çalışanıyla önemli bir batarya üreticisi konumuna geldi. Avrupa'da %100 CO2 nötr bir fabrika kuran ilk pil hücresi üreticilerinden biri olan bu firma, 2010 ile 2015 yılları arasında elektrikli motosikletler, yardımcı güç üniteleri, forkliftler ve özel araç çözümleri ile dikkat çekti. 2015 yılında Çin’in önde gelen OEM’lerinden BAIC ile ortaklık kuran Farasis, 2018-2019 döneminde, elektrikli araçlar alanında öncü Çinli otomotiv üreticileri ve Daimler (Mercedes-Benz) ile birçok elektrikli araç bataryası çözümüne yönelik üretim anlaşmaları imzaladı. Son olarak katı hal bataryaları konusunda önemli bir adım atan Farasis Energy, 2025 yılı sonunda Mercedes-Benz ile birlikte pilot üretim gerçekleştirecek.

T10F MODELİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
T10F’nin 0-100 km/s hızlanması sadece 4,6 saniye sürerken, 700 Nm tork üreten çift motorlu AWD (dört çeker) versiyonu 530 kilometreye kadar bir menzil sunmayı amaçlıyor. Standart versiyon 52,4 kWh batarya kapasitesine sahipken, uzun menzilli versiyonda bu değer 88,5 kWh’e çıkacak. Ayrıca, T10F, harici bir güç kaynağı olarak kullanılabilmesine olanak tanıyan V2L (Vehicle to Load) teknolojisine de sahiptir. Bu teknoloji ile TOGG kullanıcıları, akıllı cihazlarını tamamen işlevsel bir üçüncü yaşam alanı olarak kullanma imkânına sahip olacaktır.

T10F, uzaktan güncellemeler ile sürekli kendini güncelleyebilen sürücü destek sistemleri sayesinde sürüş güvenliğini ve konforunu en yüksek seviyeye çıkaracak. Euro NCAP programının tüm testlerinden en yüksek olan 5 yıldız derecesi alacak şekilde tasarlanan T10F, yedi hava yastığı ve dayanıklı yapısıyla her türlü yol koşulunda güvenli bir sürüş deneyimi sunacak. Trafik işareti algılama sistemi ile entegre çalışan dur-kalk fonksiyonlu akıllı adaptif hız sabitleyici ve akıllı şerit takip sistemleri gibi özellikler sunan T10F, “yoğun trafik pilotu” asistanıyla da donatılmıştır. Kullanıcılar, bu sistem sayesinde 15 km/saat hıza kadar olan yoğun trafikte ellerini direksiyondan çekerek T10F’in kontrolünde ilerleyebilecek.

Bu özellik, V2 donanım seviyesine sahip akıllı cihazlarda aktif olacaktır. T10F, aynı zamanda V2 donanım seviyesinde standart olarak çevre görüş kamerası, kör nokta asistanı, sürücü dikkat asistanı, geliştirilmiş elektronik denge kontrolü ve otomatik park asistanı gibi pek çok özellik sunacaktır.