Araç Sahiplerini Etkileyecek! Yeni ÖTV Oranları ve Matrah Detayları Açıklandı!
Otomobillerdeki ÖTV oranları, Resmi Gazete'de yayımlanan yeni düzenleme ile tamamen revize edildi. Her motor tipi için farklı ÖTV dilimleri belirlendi.

Otomobillerde uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) matrahı ve oranlarına dair kapsamlı bir reform gerçekleştirildi. Türkiye'de araç sahibi olmayı düşünen milyonlarca bireyi etkileyecek bu değişiklik, 25 Temmuz 2025 tarihli Resmi Gazete'de, yasayla birlikte Cumhurbaşkanı Kararı ile eş zamanlı olarak yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yeni düzenleme, her motor tipi ve araç sınıfı için özel ÖTV dilimleri oluşturmasıyla hem sektörde hem de tüketiciler arasında büyük bir kafa karışıklığına neden oldu.
Yeni sistemle, otomobillerdeki ÖTV oranları yüzde 70 ile yüzde 220 aralığında olacak şekilde gözden geçirildi. Elektrikli araçlar içinse en az %25'lik bir oran belirlendi. Özellikle motor hacmine bağlı olarak belirlenen bu oranlar, otomobil fiyatlarına doğrudan etki edecek. Bu çerçevede, 1.6 litreye kadar olan araçlar için ÖTV oranı %70 ila %100, 1.6-2.0 litre arası araçlarda %150-170 ve 2.0 litre üzerinde %220'ye kadar çıkabiliyor.
Otomotiv gazetecisi Emre Özpeynirci, yeni sistemin yerli üretimi desteklemek ve ithal araçlarla fiyat farkını açma amacı taşıdığını ifade etti. Özpeynirci, “Daha uygun fiyatlı otomobillerde bir indirim mümkün, ama lüks ve yüksek fiyatlı araçlarda önemli artışlar söz konusu” dedi. Her araç ve motor tipi için ayrı ayrı belirlenen ÖTV dilimlerinin, sistemin karmaşıklığını artırdığını vurgulayan Özpeynirci, “Hem bayiler hem de tüketiciler için durum karışık hale geldi. Ayrıca elektrikli araçlara da yaklaşık %14 oranında gizli bir zam yapılmış oluyor” sözleriyle durumu özetledi.
YENİDÜZENLEMEDE SÜRPRİZLER OLABİLİR
Bu yeni düzenleme sonucunda Cumhurbaşkanı, ÖTV oranlarını kanuni bir gereklilik olmaksızın değiştirebilme yetkisine sahip olmuş oldu. Yine aynı Resmi Gazete'de, hem yasayla hem de Cumhurbaşkanı kararıyla yapılan değişiklik, hukuki tartışmalara da yol açtı. Özpeynirci, “Matrah sisteminin güncellenmemesi, fiyatlar yükseldikçe yüksek ÖTV oranlarının devreye girmesi anlamına geliyor. Mevcut durumda yerli otomobiller korunuyor olabilir ama gelecekte bu durum farklılaşabilir” uyarısında bulundu.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği Başkanı Ali Haydar Bozkurt, yılın ikinci yarısının bu mevzuat değişikliği sonrası otomotiv sektörü açısından daha zorlu geçeceğini belirtti. Krediye erişim zorlukları ve yüksek vergi yükünün iç piyasayı daraltabileceğini ifade eden Bozkurt, “Mevcut vergi sistemi, tüketicilerin otomobil sahibi olmasını zorlaştırıyor. Devletin gelirini azaltmadan daha adil ve çağdaş bir vergi sisteminin benimsenmesi gerekiyor” şeklinde değerlendirmelerde bulundu.
Ayrıca, ticari araçlarda özellikle 4x4 modellerin ÖTV oranlarının ciddi bir şekilde artırıldığını belirten Bozkurt, bunun piyasada dengesizlik yaratacağını ve sektöre zarar verebileceğini dile getirdi.
ÖTV, BÜYÜK BİR VERGİ KAYNAĞI
Ekonomist Prof. Dr. Murat Batı, ÖTV'nin Hazine için en önemli gelir kaynaklarından biri olduğunu vurguladı. Batı, yılda sadece ilk altı ayda motorlu taşıtlardan 315,3 milyar TL ÖTV toplandığını açıkladı ve 2025 yılı sonu hedefini 799,4 milyar TL olarak belirtti. Ayrıca, ÖTV tahsilatının %20 KDV ile birlikte toplandığını belirten Batı, bu verginin her 1000 TL'lik vergi gelirinin 220 TL'sini oluşturduğunu ifade etti.
Batı ayrıca önemli bir hukuki meseleye de dikkat çekerek, hem yasayla hem de Cumhurbaşkanı kararıyla aynı anda yapılan ÖTV artışının usul sorunlarına yol açabileceğini söyledi. “Cumhurbaşkanlığı kararı ile gerçekleştirilen artış, hukuksal uygunluk denetiminden geçerek iptal edilebilir” uyarısında bulundu.